" CHRONOLOGISCH VERLOOP van een
ARBITRAAL PROCES "
1 – Voorafgaande ingebrekestelling
Consulteer even de website www.arbitragekamer.be en vervolgens hoofdrubriek “ARBITRAGE
VOORAFGAAND en nu subrubriek: “Uw voorafgaande ingebrekestelling “.
Naargelang in uw bestelorders, overeenkomsten, facturen, of andere documenten een
melding voorzien is tot ingebrekestelling van tegenpartij is voorzien, kan men bijgevoegd
voorbeeld van document (model 1 -- klik hier ) gebruiken tot ingebrekestelling van uw partij
Indien geen melding voorzien is in uw overeenkomsten e.a. dan bijgevoegd voorbeeld van
document (model 2 -- klik hier ) gebruiken
2- Aanleggende partij - Aanvraag voor arbitrage
Indien intussen geen betaling van het openstaande saldobedrag werd ontvangen en de datum
van beantwoording op de ingebrekestelling (zie rubriek 1), ttz. de 15 dagen verlopen is, zal door
eisende partij een Arbitrageprocedure aangevraagd worden bij de Arbitragekamer AKD-CAE
UW VERZOEK TOT ARBITRAGE
(model 3 -- klik hier )
3- Aanstelling van een of drie arbiter(s)
Het aantal arbiters zal steeds bepaald worden via Eerste Voorzitter of de Eerste Ondervoorzitter
van de Arbitragekamer - AKD-CAE
Bij een ingewikkelder en omslachtiger geschil zal de Eerste Voorzitter van de Arbitragekamer
door het Secretariaat vooraf melding aan partijen laten geven dat een rechtbank van 3 arbiters
zal dienen ingesteld te worden.
4- Melding aan Aanleggende en Verwerende partij
Het Secretariaat geeft aansluitend melding aan Aanleggende en Verwerende partij van het
arbitrage dossier nummer, een nummer dat steeds door partijen zal dienen vermeld te worden
in al hun briefwisselingen.
In dit schrijven, tot het starten van het klachtendossier, zal AKD-CAE tevens melding geven aan,
zowel de Aanleggende als de Verwerende partij, van een verzoek aan elke partij tot een betaling
van elkeen een provisiebedrag van 500 €.
De arbitrage procedure zal niet gestart worden indien deze voorafgaande betalingen van deze
provisies niet werden gestort.
5- Melding aan partijen van de gegevens van de aangestelde Arbiter
Nadat het voorschot door partijen gestort werden, zal het Secretariaat van de Arbitragekamer
AKD-CAE de Arbiter verwittigen en hem verzoeken aan partijen de mogelijke datums tot
installatiezitting toe te zenden.
6- Datum zitting
Na ontvangst bij de Arbiter van eventuele opmerkingen en voorstellen tot datums met betrekking
tot een installatiezitting voor partijen, zal de Arbiter de definitieve datum vastleggen en
aansluitend per aangetekend schrijven de uitnodigingen tot aanwezigheid voor de Arbitragezitting,
toezenden aan partijen.
7 – Start zitting
Tijdens deze zitting zal hij de pleidooien van partijen noteren, zonder hierop enig commentaar
te geven (zie hieronder punt 10- Voorafgaand verslag)
8 - Arbitrageovereenkomst tussen partijen
Bij de start der installatiezitting zal de Arbiter een Arbitrageovereenkomst invullen, en laten
ondertekenen door partijen.
9- Voorafgaand verslag
De Arbiter zal, na de zittingen telkens een kort verslag opstellen van de zittingen
maar zonder enig eigen commentaar te geven, waarin hij, de namen der aanwezigen,
de opening van de debatten, eventuele incidenten, alsook een kort verslag waarin de
voornaamste punten aangehaald zullen worden van de pleidooien van partijen,
naar alle partijen toezenden
In dit verslag der pleidooien van partijen, laat hij aan elk der partijen tevens een tijdschema
geworden en dit om hun de mogelijk te bieden om aan hem eventuele antwoorden te bezorgen
(14 dagen voor Verwerende partij. vervolgens 14 dagen voor Aanleggende partij, vervolgens
14 dagen voor Verwerende partij en tot slot 14 dagen voor Aanleggende parij ).
10- Indien geen bijkomende zittingen noodzakelijk zijn
De Arbiter zal tijdens de laatste zitting melding geven aan partijen dat geen bijkomende zittingen
noodzakelijk zijn en het vonnis hen zal toegezonden worden via het Secretariaat.
11- Definitieve zitting Arbiter- afsluiting en vonnis
De Arbiter zal, na verloop van de voorafgaande verslagen (zie punt 10) zijn definitief
proces-verbaal van het vonnis opstellen waarin de namen der aanwezigen, de opening
van de debatten, de eventuele incidenten, alsook een kort verslag van de pleidooien
van partijen, vermelden.
Zijn besluiten zullen, met hulp van de Griffier, of een Jurist, van de Arbitragekamer van Deskundigen
AKD-CAE, opstellen.
12- Toezending van het vonnis aan partijen
Dit vonnis zal, na controle of de eindfactuur werd betaald, aan partijen toegezonden worden
via het Secretariaat.
Zo de eindfactuur niet betaald werd zal het Secretariaat navraag doen bij partijen en melden dat
het vonnis nog niet kan medegedeeld worden.
13- Bij verzoek van één der partijen
Na verzoek zal het Secretariaat vervolgens aansluitend dit vonnis neerleggen bij de Griffie van de
Rechtbank van Eerste Aanleg. (Exequatur).
Consulteer even de website www.arbitragekamer.be en vervolgens hoofdrubriek “ARBITRAGE
VOORAFGAAND en nu subrubriek: “Uw voorafgaande ingebrekestelling “.
Naargelang in uw bestelorders, overeenkomsten, facturen, of andere documenten een
melding voorzien is tot ingebrekestelling van tegenpartij is voorzien, kan men bijgevoegd
voorbeeld van document (model 1 -- klik hier ) gebruiken tot ingebrekestelling van uw partij
Indien geen melding voorzien is in uw overeenkomsten e.a. dan bijgevoegd voorbeeld van
document (model 2 -- klik hier ) gebruiken
2- Aanleggende partij - Aanvraag voor arbitrage
Indien intussen geen betaling van het openstaande saldobedrag werd ontvangen en de datum
van beantwoording op de ingebrekestelling (zie rubriek 1), ttz. de 15 dagen verlopen is, zal door
eisende partij een Arbitrageprocedure aangevraagd worden bij de Arbitragekamer AKD-CAE
UW VERZOEK TOT ARBITRAGE
(model 3 -- klik hier )
3- Aanstelling van een of drie arbiter(s)
Het aantal arbiters zal steeds bepaald worden via Eerste Voorzitter of de Eerste Ondervoorzitter
van de Arbitragekamer - AKD-CAE
Bij een ingewikkelder en omslachtiger geschil zal de Eerste Voorzitter van de Arbitragekamer
door het Secretariaat vooraf melding aan partijen laten geven dat een rechtbank van 3 arbiters
zal dienen ingesteld te worden.
4- Melding aan Aanleggende en Verwerende partij
Het Secretariaat geeft aansluitend melding aan Aanleggende en Verwerende partij van het
arbitrage dossier nummer, een nummer dat steeds door partijen zal dienen vermeld te worden
in al hun briefwisselingen.
In dit schrijven, tot het starten van het klachtendossier, zal AKD-CAE tevens melding geven aan,
zowel de Aanleggende als de Verwerende partij, van een verzoek aan elke partij tot een betaling
van elkeen een provisiebedrag van 500 €.
De arbitrage procedure zal niet gestart worden indien deze voorafgaande betalingen van deze
provisies niet werden gestort.
5- Melding aan partijen van de gegevens van de aangestelde Arbiter
Nadat het voorschot door partijen gestort werden, zal het Secretariaat van de Arbitragekamer
AKD-CAE de Arbiter verwittigen en hem verzoeken aan partijen de mogelijke datums tot
installatiezitting toe te zenden.
6- Datum zitting
Na ontvangst bij de Arbiter van eventuele opmerkingen en voorstellen tot datums met betrekking
tot een installatiezitting voor partijen, zal de Arbiter de definitieve datum vastleggen en
aansluitend per aangetekend schrijven de uitnodigingen tot aanwezigheid voor de Arbitragezitting,
toezenden aan partijen.
7 – Start zitting
Tijdens deze zitting zal hij de pleidooien van partijen noteren, zonder hierop enig commentaar
te geven (zie hieronder punt 10- Voorafgaand verslag)
8 - Arbitrageovereenkomst tussen partijen
Bij de start der installatiezitting zal de Arbiter een Arbitrageovereenkomst invullen, en laten
ondertekenen door partijen.
9- Voorafgaand verslag
De Arbiter zal, na de zittingen telkens een kort verslag opstellen van de zittingen
maar zonder enig eigen commentaar te geven, waarin hij, de namen der aanwezigen,
de opening van de debatten, eventuele incidenten, alsook een kort verslag waarin de
voornaamste punten aangehaald zullen worden van de pleidooien van partijen,
naar alle partijen toezenden
In dit verslag der pleidooien van partijen, laat hij aan elk der partijen tevens een tijdschema
geworden en dit om hun de mogelijk te bieden om aan hem eventuele antwoorden te bezorgen
(14 dagen voor Verwerende partij. vervolgens 14 dagen voor Aanleggende partij, vervolgens
14 dagen voor Verwerende partij en tot slot 14 dagen voor Aanleggende parij ).
10- Indien geen bijkomende zittingen noodzakelijk zijn
De Arbiter zal tijdens de laatste zitting melding geven aan partijen dat geen bijkomende zittingen
noodzakelijk zijn en het vonnis hen zal toegezonden worden via het Secretariaat.
11- Definitieve zitting Arbiter- afsluiting en vonnis
De Arbiter zal, na verloop van de voorafgaande verslagen (zie punt 10) zijn definitief
proces-verbaal van het vonnis opstellen waarin de namen der aanwezigen, de opening
van de debatten, de eventuele incidenten, alsook een kort verslag van de pleidooien
van partijen, vermelden.
Zijn besluiten zullen, met hulp van de Griffier, of een Jurist, van de Arbitragekamer van Deskundigen
AKD-CAE, opstellen.
12- Toezending van het vonnis aan partijen
Dit vonnis zal, na controle of de eindfactuur werd betaald, aan partijen toegezonden worden
via het Secretariaat.
Zo de eindfactuur niet betaald werd zal het Secretariaat navraag doen bij partijen en melden dat
het vonnis nog niet kan medegedeeld worden.
13- Bij verzoek van één der partijen
Na verzoek zal het Secretariaat vervolgens aansluitend dit vonnis neerleggen bij de Griffie van de
Rechtbank van Eerste Aanleg. (Exequatur).